Jest to obszerne studium uwarunkowań konsumpcji oraz jej poziomu i struktury, a także prawidłowości rozwoju w gospodarstwach osób bezrobotnych. W nich procesy podejmowania decyzji konsumpcyjnych kształtują się w nieco inny sposób aniżeli w pracowniczych gospodarstwach domowych, uważanych za najbardziej typowe. Problem ujęto w szerokim kontekście rozważań teoretycznych i empirycznych, odnoszących się do określenia czynników kształtujących konsumpcję, ich wpływu na podejmowanie decyzji, elastyczności procesów konsumpcji, hierarchii występujących potrzeb, roli i znaczenia funduszów podstawowych i swobodnych decyzji. Oceniono także determinanty wpływające na decyzje zakupu produktów żywnościowych i nieżywnościowych w gospodarstwach domowych o niepewnych dochodach, czynniki mające wpływ na podejmowane decyzje zakupu usług gastronomicznych, ale także częstotliwość korzystania z oferty wybranych placówek gastronomicznych. Rozważono zjawisko naśladownictwa i jego wpływ na zachowania konsumentów. Podjęto również próbę określenia grup typologicznych konsumentów ze względu na racjonalność ich zachowań. Książka jest adresowana do teoretyków i praktyków zajmujących się badaniami rynku oraz badaniami marketingowymi w różnych działach i na różnych poziomach gospodarki, przedstawicieli administracji gospodarczej na szczeblu państwa czy regionu, działaczy organizacji pozarządowych, studentów szkół wyższych różnych kierunków i specjalności, np. polityki społecznej, polityki gospodarczej, socjologii, marketingu, zarządzania, handlu czy kulturoznawstwa.