W publikacji dokonano analizy konsumenckiego prawa odstąpienia od umowy sprzedaży jako samodzielnej i istotnej dla obrotu cywilnego instytucji. Analiza została oparta na przepisach m.in. ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, kodeksu cywilnego oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1999/44/WE w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. Scharakteryzowane zostały przede wszystkim ustawowe uprawnienia do odstąpienia od umowy, wykonanie i skutki konsumenckiego prawa do namysłu, pojęcie oraz skutki niezgodności towaru z umową, uprawnienie do odstąpienia od umowy wynikające z gwarancji oraz rękojmi za wady rzeczy. Ponadto omówiono konsumenckie prawo odstąpienia od niektórych innych umów dotyczących rzeczy (np. umów o dzieło, komisu, dostawy) oraz problematykę związków umów w obrocie konsumenckim. Ze względu na rozległość zagadnienia zakres publikacji ograniczono do umów sprzedaży, w których przedmiotem świadczenia przedsiębiorcy są rzeczy. Szczególnie dużo miejsca poświęcono obrotowi prawnemu rzeczami ruchomymi, ponieważ ich właśnie dotyczy sprzedaż masowa, która w obrocie konsumenckim na największe znaczenie.