Kino - maszyna myślenia to książka poświęcona kinu współczesnemu, ujmowanemu w kontekście przemian współczesnego świata. Wiele miejsca zajmują refleksje nad filmami gier umysłowych, a więc znaczącym nurtem współczesnego kina, głównie amerykańskiego, w którym zakwestionowano obowiązujące w kinie klasycznym zasady jasności, pełnej zrozumiałości i linearności. Filmy gier umysłowych mylą tropy, zwodzą, stawiają skutek przed przyczyną, zwielokrotniają światy, pokazują bohaterów o rozszczepionej tożsamości. Wymagają więc od widza szczególnej aktywności, co jednak nie przeszkadza im w zdobyciu licznego grona entuzjastów. Na tym tle omawiana jest polityka współczesnego Hollywood, które, walcząc o utrzymanie swojej pozycji w warunkach globalnej rywalizacji, kieruje się zasadą „dostępu dla wszystkich", adresując swoje filmy do różnorodnych często skonfliktowanych grup odbiorczych. W książce czytelnik znajdzie znakomite analizy różnorodnych filmów - od ezoterycznych obrazów Davida Lyncha, poprzez megahit Avatar, do zaangażowanego politycznie Wroga numer jeden.