Denis Dutton jako pierwszy w dziejach filozof sztuki łączy dwie, wydawałoby się, odległe dziedziny – sztukę i nauki ewolucyjne. Dowodzi, że ludzkie preferencje estetyczne nie są – jak twierdzą estetycy moderny – „konstrukcjami społecznymi”, lecz uniwersalnymi, międzykulturowymi cechami ewolucyjnymi, ukształtowanymi przez dobór naturalny i płciowy. Odwołując się do spuścizny Karola Darwina oraz jego kontynuatorów, a także korzystając z ustaleń m.in. ewolucyjnej teorii literatury, wskazuje nowe drogi wyjaśnienia wielu istotnych zagadnień współczesnej filozofii sztuki. Pomaga mu w tym doskonała orientacja w odkryciach współczesnych etologów, psychologów i antropologów ewolucyjnych, przy jednoczesnej wnikliwej i wszechstronnej wiedzy z zakresu historii i teorii sztuki.
Książka ta wyznacza przyszłość humanistyki – aby zrozumieć naturę ludzką, łączy estetykę i krytykę z naukami kognitywnymi i biologicznymi. Denis Dutton robi w tej kwestii więcej niż ktokolwiek z żyjących. Z jego erudycją, wnikliwością i ujmującym stylem, Dutton wnosi wyrazisty i oryginalny wkład do tej ekscytującej nowej dyscyliny. - Steven Pinker, autor książek Jak działa umysł i Zmierzch przemocy.
Ważna książka, która porusza kwestie zwykle pomijane we współczesnej estetyce i krytyce artystycznej. Autor w przekonujący sposób argumentuje na rzecz poglądu, że sztuka wyraża nasze głębokie pragnienie, aby wejrzeć, dzięki przedstawieniu lub przedmiotowi, w osobowość drugiego człowieka. - „Los Angeles Times”
Jak zauważa w swej prowokacyjnej książce Dutton, ludzie na całym świecie w niesamowity sposób napędzają się do tworzenia pięknych rzeczy. Jest wytwornym pisarzem, a jego książka powinna stać się przedmiotem podziwu za jej probę zasypania przepaści pomiędzy sztuką i nauką - “Washington Post”
Przeczytajcie książkę Duttona: jego mistrzowska wiedza na temat sztuki oraz przykuwająca uwagę proza czyni z niej prawdziwie piękną rzecz – “Newsweek”