Poruszana w książce problematyka w interesujący sposób oddaje wpływ dokonujących się współcześnie przemian społeczno-gospodarczych na kształt handlu międzynarodowego. Warunkowane są one procesem liberalizacji handlu, postępem technicznym i innowacyjnością oraz rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych, a dotyczą zarówno przedmiotu obrotów, jak i form nawiązywania oraz prowadzenia stosunków handlowych. Pociąga to za sobą szereg nowych wyzwań, szans i zagrożeń, których analiza może pozwolić na postawienie trafnych wniosków dla oceny potencjału rozwojowego gospodarek i przedsiębiorstw. W książce Czytelnik odnajdzie tego wyraz w rozdziałach poświęconych e-commerce, rosnącej roli sektora usług w gospodarce oraz nowym wyzwaniom w zarządzaniu biznesem międzynarodowym. Szereg zawartych w książce opracowań koncentruje uwagę na aspektach związanych z polskim handlem zagranicznym. Autorzy zwracają uwagę zarówno na szeroko rozumiane uwarunkowania wymiany handlowej, jak i na szczegółowe zagadnienia związane z konkurencyjnością, wymianą wewnątrzgałęziową, czy obrotami konkretną grupą towarową. Spośród grupy czynników warunkujących kształt wymiany towarowej z zagranicą bliższej analizie poddano przede wszystkim efekty realizacji wspólnej polityki handlowej Unii Europejskiej, integrację w ramach strefy euro, czy zakres oddziaływania elementów polityki fiskalnej. W książce zaprezentowano bogaty przegląd literatury i teoretyczne rozwiązania modelowe, ale przede wszystkim dokonano ich empirycznej weryfikacji w oparciu o aktualne dane statystyczne, przy wykorzystaniu zaawansowanego warsztatu badawczego autorów. Poruszana w książce aktualna problematyka i zaprezentowane w niej zestawienie teorii, badań empirycznych oraz praktyki gospodarczej stanowi o wartości tej pozycji na rynku wydawniczym i o jej atrakcyjności dla szerokiego grona Czytelników.