„Sprawdziany wiedzy i umiejętności szkolnych dla uczniów klas trzecich” mają na celu systematyczne badanie opanowanych przez nich umiejętności i przyswojonych wiadomości z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej. W ten sposób ukierunkują i przygotują do sprawdzianu na zakończenie pierwszego etapu edukacji szkolnej. Przedmiotem monitorowania są umiejętności zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. wyszczególnione w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Tematyka sprawdzianów została dopasowana do pór roku, zjawisk zachodzących w przyrodzie, świąt- jest bliska i przyjazna dziecku. Każdy test zawiera szczegółowy plan sprawdzanych umiejętności i nabytych wiadomości, kartę samooceny ucznia, miejsce na ocenę i komentarz nauczyciela oraz szczegółową instrukcję do sprawdzania i oceny. Opracowane sprawdziany mają być pomocą i inspiracją dla nauczycieli. Sposób oceniania jest propozycją, a każdy nauczyciel powinien dostosować go do wewnątrzszkolnego systemu oceniania obowiązującego w danej placówce.