Jeśli jesteś nauczycielem dzieci w wieku przedszkolnym, a rodzice stawiają Ci różne pytania dotyczące rozwoju ich pociech i edukacji przedszkolnej, to koniecznie przeczytaj tę książkę.
Jeśli jesteś rodzicem dziecka w wieku przedszkolnym, którego nurtują różnorodne pytanie wynikające z troski o nie i o jego rozwój, to także sięgnij po tę publikację.
***
Przedszkole jest przygodą, którą wypełniają rozmaite emocje. Jest radość, zabawa, śmiech, ale także czasem strach, smutek, złość, poczucie zawstydzenia, wyobcowania. Adaptacja, rozstania, relacje z innymi dziećmi, nieznane wcześniej sytuacje, skoki rozwojowe… Nic dziwnego, że rodzice zadają różne pytania związane z rozwojem dziecka oraz jego funkcjonowaniem w placówce. Publikacja ta powstała po to, by przybliżyć zagadnienia istotne zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli przedszkolnych.
Jeśli jesteś rodzicem dziecka w wieku przedszkolnym, którego nurtują różnorodne pytanie wynikające z troski o nie i o jego rozwój, to także sięgnij po tę publikację.
***
Przedszkole jest przygodą, którą wypełniają rozmaite emocje. Jest radość, zabawa, śmiech, ale także czasem strach, smutek, złość, poczucie zawstydzenia, wyobcowania. Adaptacja, rozstania, relacje z innymi dziećmi, nieznane wcześniej sytuacje, skoki rozwojowe… Nic dziwnego, że rodzice zadają różne pytania związane z rozwojem dziecka oraz jego funkcjonowaniem w placówce. Publikacja ta powstała po to, by przybliżyć zagadnienia istotne zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli przedszkolnych.
Pierwsza cześć książki stanowi zbiór rozmów z praktykami, którzy na co dzień pracują z dziećmi. To nauczyciele przedszkolni, pedagodzy, psychologowie, edukatorzy, instruktorzy, doradcy. Znalazły się w niej odpowiedzi na pytania stawiane wokół następujących zagadnień:
kompetencje przydatne w życiu;
kompetencje przydatne w życiu;
- emocje, uczucia, psychika;
- w grupie, wśród dzieci;
- dylematy i wyzwania rodzica;
- zmiany, trudne sytuacje;
- rozwój przedszkolaka;
- gotowość przedszkolna i szkolna;
- komunikacja nauczyciel – rodzice;
- ruch w życiu przedszkolaka;
- dieta dziecka w wieku przedszkolnym.
Wiele poruszanych zagadnień oscyluje wokół dziecięcych emocji, uczuć, zachowań i relacji. Rozwój emocjonalny i społeczny jest z pewnością tym, o co warto szczególnie zadbać.
W gronie zaproszonych do rozmowy przez Katarzynę Klimek-Michno znalazły się:
- Agnieszka Czeglik – nauczyciel dyplomowany z 27-letnim stażem pracy; przez 15 lat pracowała na stanowisku dyrektora przedszkola daltońskiego.
- Gabriela Fejkiel – mama dwójki dzieci; magister pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; absolwentka studiów doktoranckich z pedagogiki; doświadczony nauczyciel, dyrektor i szkoleniowiec.
- Aneta Konefał – nauczycielka wychowania przedszkolnego, pedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, dyrektor, a także „Misiowa Mama” czyli autorka międzynarodowego projektu czytelniczego.
- Ewa Kucia – z wykształcenia nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciel Montessori oraz terapeuta integracji sensorycznej; prowadzi prywatne przedszkole.
- Agnieszka Lasota – nauczycielka wychowania przedszkolnego; instruktor Hatha Jogi, Aerial Yogi i Jogi dla dzieci; edukator w Akademii Edukacji Bliżej Przedszkola; organizatorka autorskich kursów i szkoleń z jogą dla dzieci; prowadzi zajęcia ruchowe dla dzieci.
- Emilia Lorenc – diagnosta laboratoryjny, doradca dietetyczny; organizuje i prowadzi spotkania z myślą o dzieciach, młodzieży, rodzicach, upowszechniając zdrowie oraz życie w zgodzie z przyrodą.
- Irena Mydlarz – psycholog; pracuje z rodzinami, prowadzi warsztaty psychoedukacyjne, konsultacje dla rodziców, terapię dzieci i młodzieży.
- Iwona Piątkowska – absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i wydziału psychologii SWPS; certyfikowany terapeuta EMDR: metody terapeutycznej, która jest formą psychoterapii wpływającą na obniżenie się poziomu lęku.
- Karolina Piękoś – psycholog, mama trójki dzieci; pracuje w nurcie rodzicielstwa bliskości i komunikacji bez przemocy.
- Jolanta Siuda-Lendzion – pedagog, manager, manager oświaty, oligofrenopedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego, były dyrektor przedszkola, edukator, doradca rodzinny; prowadzi swoją firmę Akademię Twórczego Rozwoju; współpracuje z czasopismem Bliżej Przedszkola oraz z Akademią Edukacji.
- Ewa Tisończyk – pedagog, animator, dyrektor programowy jednego z niepublicznych przedszkoli;
- Kornelia Zakrzewska-Wirkus – psycholog, psychoterapeutka, doktor nauk humanistycznych; pracuje w podejściu integracyjnym; współpracuje z Centrum Zdrowia i Psychoterapii w Warszawie, prowadzi też własną praktykę.
Drugą część książki wypełniły opowiadania dla dzieci dotyczące wartości i cech takich jak przyjaźń, poczucie własnej wartości, kreatywność, odwaga i wiara w siebie. Znalazły się tu także propozycje ćwiczeń i zabaw językowych, literackich, plastycznych – związanych z tematami uczuć i emocji. A na przedszkolaków, które wkrótce rozpoczną przygodę ze szkołą, czeka zestaw zabaw i zadań przybliżający rzeczywistość szkolną, a jednocześnie pozwalający rozwijać kreatywność i dawać upust wyobraźni.