Monografia Facewords. O tendencjach słowotwórczych w mediach społecznościowych wpisuje się w nurt opracowań poświęconych najnowszej warstwie polszczyzny, przedstawiając zmiany w zakresie słowotwórstwa w języku współczesnych mediów społecznościowych. Bazę materiałową stanowią derywaty wybrane z komentarzy internetowych zamieszczanych na Facebooku w fanpage’ach popularnych tytułów prasowych o charakterze społeczno-politycznym: Gazety Wyborczej, Frondy, Newsweeka i Wprost. Analizowane leksemy autorka przyporządkowała do właściwych kategorii słowotwórczych w obrębie dwóch części mowy: rzeczownika i przymiotnika. W zbiorze omówionych leksemów znajdują się zarówno derywaty zastane, dobrze osadzone w zasobie leksykalnym języka ogólnego, jak i jednostki nowe, nienotowane dotąd w słownikach polszczyzny ogólnej. Porównanie tych dwóch grup derywatów pozwoliło odpowiedzieć na pytanie, jakie techniki słowotwórcze są najczęściej wykorzystywane w języku mediów społecznościowych, a także podkreślić najważniejsze tendencje w słowotwórstwie języka współczesnych mediów elektronicznych. Pojawienie się mediów społecznościowych nie tylko znacząco zmieniło standardy międzyludzkiej komunikacji, ale wpłynęło również na zmiany językowe. Autorka publikacji Facewords. O tendencjach słowotwórczych w mediach społecznościowych podjęła się trudnego i żmudnego zadania badawczego analizy działalności słowotwórczej użytkowników popularnej platformy Facebook. W celu wskazania tendencji rozwojowych nowych konstrukcji werbalnych poddała analizie kilka tysięcy komentarzy zamieszczanych na wybranych fanpage’ach. Podjęte przez autorkę wysiłki zaowocowały trafnymi i merytorycznie uzasadnionymi wnioskami, popartymi dodatkowo bogatym, odpowiednio dobranym materiałem ilustrującym. To sprawia, że lektura książki jest inspirująca i zachęcająca do przemyśleń nad językiem mediów społecznościowych i prowadzenia dalszych badań nad zachodzącymi w nim zmianami.
ks. dr hab. Sławomir Soczyński (UPJP2)
Jeśli chcemy poznać przemiany polszczyzny, jej najnowsze tendencje rozwojowe, jej nowe drogi rozwoju, (…) musimy wstąpić w nieograniczony, ogromny świat, w uniwersum językowo-kulturowe Internetu (…). Sieć stała się potężnym tyglem, w którym kształtuje się nie tylko nowa polszczyzna, ale i nowy sposób komunikacji między osobami, grupami, instytucjami, wreszcie kulturami. Praca (…) Aleksandry Urzędowskiej stanowi duży postęp w rozpoznaniu języka polskiego w tym najbardziej wpływającym na cywilizację współczesną medium. Autorka wykonała solidną pracę badawczą opartą na poprawnej metodologii, podbudowaną znakomitym aparatem naukowym. Wnioski są ważne nie tylko dla językoznawstwa, ale i dla wiedzy o współczesnej kulturze, zwłaszcza medialnej.
prof. Kazimierz Ożóg (UR)
ks. dr hab. Sławomir Soczyński (UPJP2)
Jeśli chcemy poznać przemiany polszczyzny, jej najnowsze tendencje rozwojowe, jej nowe drogi rozwoju, (…) musimy wstąpić w nieograniczony, ogromny świat, w uniwersum językowo-kulturowe Internetu (…). Sieć stała się potężnym tyglem, w którym kształtuje się nie tylko nowa polszczyzna, ale i nowy sposób komunikacji między osobami, grupami, instytucjami, wreszcie kulturami. Praca (…) Aleksandry Urzędowskiej stanowi duży postęp w rozpoznaniu języka polskiego w tym najbardziej wpływającym na cywilizację współczesną medium. Autorka wykonała solidną pracę badawczą opartą na poprawnej metodologii, podbudowaną znakomitym aparatem naukowym. Wnioski są ważne nie tylko dla językoznawstwa, ale i dla wiedzy o współczesnej kulturze, zwłaszcza medialnej.
prof. Kazimierz Ożóg (UR)
Wydanie 1 - Wy. Universitas