Przeznaczony dla nauczycieli poradnik wskazuje, jakimi kryteriami powinni się kierować, wybierając podręcznik na konkurencyjnym rynku edukacyjnym. Służy również tym osobom, które myślą o napisaniu w przyszłości podręcznika. Z wprowadzenia "...To podręcznik wraz z towarzyszącymi mu niekiedy materiałami pomocniczymi jest zazwyczaj jedynym powszechnie wykorzystywanym przez ucznia zbiorem treści, które trzeba opanować i przyswoić. (...) W edukacji szkolnej pośród wszystkich środków dydaktycznych zajmuje ciągle, i to nie tylko w naszym systemie kształcenia, miejsce zdecydowanie najważniejsze, pełniąc funkcję nie tylko środka dydaktycznego, lecz wręcz środka-metody kształcenia. (...) Wybór właściwego podręcznika, co jest jednym z zadań nauczyciela, jest więc zawsze czynnością niezmiernie ważną, w znacznej mierze decydującą o realizacji programu nauczania danego przedmiotu w danej klasie..." Autor stawia pytania: jakimi kryteriami kierować się przy wyborze podręczników, jak oceniać ich wartość, na co zwracać uwagę, jak powinien być skonstruowany dobry podręcznik, jakie powinien pełnić funkcje, co to znaczy podręcznik "obudowany", jakie pojawiają się nowe tendencje w konstruowaniu podręczników i udziela na nie odpowiedzi. Książka jest skierowana zarówno do autorów podręczników, jak i ich użytkowników. Nauczycielom służy pomocą, wskazując jakimi kryteriami powinni się kierować, poszukując tego najlepszego na bogatym rynku podręczników.