Głównym celem monografii jest określenie oczekiwań i potrzeb społecznych dotyczących kształcenia wyższego. Została podzielona na 3 części. W każdej z nich jest on realizowany w innym aspekcie. Pierwsza część prezentuje stanowiska dotyczące tego, jak edukacja akademicka może przyczyniać się do dobrobytu, rozwoju oraz bezpieczeństwa społeczeństw. Część druga jest analizą aktualnych uwarunkowań kształcenia w Polsce i na świecie, a także dotyczy treści i metod kształcenia. Trzecia część jest poświęcona roli i kompetencjom nauczyciela w kształtowaniu oczekiwanych społecznie kompetencji i umiejętności. Monografia ma charakter multidyscyplinarny. Wykorzystano w niej narzędzia różnych nauk, m.in. ekonomii, filozofii, nauk o zarządzaniu, pedagogiki, a także socjologii. Zawiera ujęcia teoretyczne i aplikacyjne. Niektóre rozdziały są analizą literatury przedmiotu, inne zdają sprawę z autorskich badań empirycznych. Zaprezentowane rozważania zawierają propozycję odpowiedzi na między innymi następujące pytania: - Jakie społeczne potrzeby powinien zaspokajać uniwersytet? - W jakich kierunkach powinien się zmieniać? - W jakich warunkach edukacja uniwersytecka może zaspokajać te potrzeby? - Jaka jest swoista dla uniwersytetu gospodarczo-społeczna i kulturowa wartość kształcenia? - Do spełniania jakiego typu zadań społecznych powinien przygotowywać uniwersytet? - Czy edukacja uniwersytecka ma być powszechna (egalitarna) czy elitarna? - Jakie kompetencje i umiejętności są społecznie oczekiwanym ‘produktem’ uniwersytetu? - Na czym polega różnica między celami kształcenia ogólnoakademickiego i praktycznego na uniwersytecie? - Czy określony w czasach antycznych ideał kształcenia akademickiego jest wciąż aktualny?