Dziedzictwo Protagorasa i Sokratesa wskazuje na obywateli jako na ostateczne źródło legitymizacji decyzji kształtujących ład polityczny, prawny i moralny, fundujący daną wspólnotę obywatelską. Dlatego fundamentem dobrze urządzonego społeczeństwa jest powszechna edukacja- demokratyczna, kształtująca obywateli na miarę ideałów konstytucyjnych, którym hołdują. Powszechna edukacja demokratyczna obywateli winna ich od najmłodszych lat przygotowywać do dojrzałego, odpowiedzialnego i zaangażowanego obywatelstwa, którego wymaga od nas delibe-ratywna wizja demokratycznego ustroju politycznego. Zgodnie z nią, jako wolni i równi obywatele przyjmując za podstawę zasady uczciwej deliberacji i rozwijania uzasadnień publicznych (podawania publicznie akceptowalnych racji na rzecz proponowanych przez nas polityk publicznych), wspólnie konstruujemy polityczny, prawny, społeczny i moralny porządek świata, w którym żyjemy. Idee wolności, demokracji, rozumnego pluralizmu, tolerancji i poszanowania praw człowieka stanowią centralny element tej wizji wspólnoty politycznej, Międzynarodowe grono naukowców, podejmując w prezentowanym tomie fundamentalne zagadnienia dotyczące teorii oraz praktyki, roli, znaczenia, metod, tudzież zakresu edukacji demokratycznej, stawia sobie za cel pobudzenie szerokiej debaty naukowej i publicznej poświęconej tej problematyce.