Badania archeologiczne na ziemi rawickiej były prowadzone w związku z inwestycją drogową w latach 2010–2011. Ich realizacja odbywała się w ramach trwającego kilkanaście lat ogólnopolskiego programu ratowniczych badań archeologicznych na trasie budowy dróg ekspresowych i autostrad, finansowanych przez generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, reprezentującą Skarb Państwa. Projekt obejmował budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku: Poznań (węzeł Głuchowo) – Wrocław (A8, węzeł Widawa), odcinek Kaczkowo–Korzeńsko. Wykopaliskowe badania archeologiczne i opracowania wyników tych badań prowadziło konsorcjum w składzie: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Archeologii i Etnologii PAN (Oddział w Poznaniu i we Wrocławiu) oraz Instytut Archeologii Uniwersytetu Wrocławskiego (kat. 1). Liderem konsorcjum był IAE PAN, Oddział w Poznaniu, a funkcję lidera pełniła dr Iwona Sobkowiak-Tabaka, natomiast z ramienia UAM koordynatorami badań byli prof. Danuta Minta-Tworzowska i mgr Igor Kołoszuk, z ramienia PAN – oddział we Wrocławiu – prof. Bogusław Gediga, dr Leszek Żygadło, a z ramienia Uniwersytetu Wrocławskiego – prof. Jerzy Piekalski i dr hab. Mirosław Masojć.
Via Archaeologica Posnaniensis tom 12