To pierwsza pozycja z serii Nauczyciele-Nauczycielom. Przepełniona jest pasją i wiarą w sens pracy nauczyciela i dziecka. Akcentuje potrzebę kształtowania takich wartości, jak: tolerancja, dobroć, wrażliwość. Interesująco dowodzi, iż jest to możliwe w toku dialogu rzeczowego, personalnego i egzystencjalnego. Zawarte w niej teksty stanowią podstawę dla zrozumienia, iż wiele w edukacji wczesnoszkolnej zależy od atmosfery wychowania oraz uwarunkowań socjologicznych i kulturowych. Pokazuje, że twórcze postawy rozwijają się lepiej, gdy są odpowiednio stymulowane. Popularyzuje wiedzę o fazach stymulacji twórczych działań oraz o cechach tzw. twórczości pierwotnej.Autorzy w swoich tekstach opierają się na założeniu, że dziecko jest wrażliwym i chłonnym twórcą w kontakcie ze światem zewnętrznym, a jego sztuka to swoiste arcydzieło będące wyrazem bogactwa wewnętrznego świata dziecka, jego potrzeb, dążeń, marzeń, radości i smutków.