Pod względem rozwoju technologicznego działa kolejowego II wojna światowa stanowiła okres szczytowy. Podczas niej, obok ogromnych, lecz niepraktycznych 80 K (E) „Gustav” i „Dora”, Niemcy przydzieliły do walki również nowoczesne i uniwersalne nowe działa w rodzaju 28 cm K 5 (E), czego przykładem było słynne „Anzio Annie”. Chociaż działa kolejowe Wehrmachtu były coraz bardziej narażone na ataki lotnicze, brały udział w walce w całej Europie – poczynając od pojedynków artyleryjskich nad Kanałem La Manche, przez oblężenia Sewastopola i Leningradu, po ostrzał przyczółków utworzonych podczas alianckich desantów. Oprócz zaawansowanych modeli niemieckich dział książka dokonuje także przeglądu dział kolejowych opracowanych, zaimprowizowanych i użytych w walce przez wszystkich uczestników wojny – Francję, Belgię, Włochy, Finlandię, ZSRR, Japonię, Wielką Brytanię oraz USA – a także przedstawia zróżnicowane role, jakie odgrywała artyleria kolejowa przez cały czas trwania tego konfliktu zbrojnego. Publikacja, opatrzona kolorowymi ilustracjami – rekonstrukcjami wizerunków najważniejszych dział kolejowych II wojny – opowiada, jak broń ta osiągnęła swój szczytowy punkt rozwoju tuż przed pojawieniem się pocisków balistycznych, które sprawiły, że stała się przestarzała.