Uznany w świecie podręcznik wykorzystywany w kształceniu i dokształcaniu nauczycieli. Prezentuje systemy wprowadzania i utrzymywania dyscypliny w klasie dopasowane do codziennej praktyki nauczycielskiej. Książka zawiera 4 powiązane ze sobą części. Pierwsza część to przegląd rodzinnych, społecznych i szkolnych źródeł problemów z dyscypliną, który ma pomóc w autodiagnozie i wypracowaniu przyszłym i obecnym nauczycielom własnej teorii kierowania klasą i ładem klasowym. Druga część, stanowiąca trzon książki, to doskonale uporządkowana prezentacja 8 sprawdzonych empirycznie systemów zachowania dyscypliny w klasie. Trzecia część jest powrotem do stworzenia własnej teorii dyscypliny przez czytelników, którzy dopiero sposobią się do zawodu nauczycielskiego. Pomocne są w tym zwłaszcza punkty i pytania do szerszej refleksji, stanowiące dodatek do każdego rozdziału. Czwarta część relacjonuje główne problemy dyscyplinarne, takie jak przemoc w szkole czy skutki kulturowego, społecznego i etnicznego zróżnicowania uczniów.