Wprowadzenie. O motywach prowadzenia analizy losów życiowych i naukowych wybitnych matematyków; czynniki, które sprzyjają i nie sprzyjają rozwojowi uzdolnień matematycznych
Rozdział 1
Zdolności i uzdolnienia. Wybrane koncepcje i wyniki badań
1.1. Różne koncepcje inteligencji, zdolności rozpatrywane w kontekście uzdolnień, wybrane modele zdolności
Rozdział 2
Uzdolnienia matematyczne. Teoria Wadima Andrejewicza Krutieckiego oraz teorie realizowane pod jego wpływem
2.1. Teoria W.A. Krutieckiego
2.2. Teorie realizowane pod wpływem koncepcji W.A. Krutieckiego
Rozdział 3
Teoria doświadczeń krystalizujących i jej zastosowanie we wspomaganiu rozwoju osób uzdolnionych
Rozdział 4
Przydatność metody C. Bühler w analizowaniu losów życiowych i naukowych uzdolnionych matematyków
4.1. Krótko o poglądach C. Bühler na kształtowanie się losów życiowych
4.2. Szczyt ludzkich osiągnięć w ujęciu C. Bühler
4.3. Modyfikacja metody
Rozdział 5
Program badań własnych, którego celem jest analiza linii życia oraz kształtowania się doświadczeń krystalizujących wybitnych matematyków i uzdolnionej matematycznie młodzieży
5.1. Motywy
5.2. Przyjęta konwencja metodologiczna oraz realizowane cele i zadania badawcze
5.3. Osoby badane
5.4. Charakterystyka stosowanych metod i organizacja badań
5.4.1. Metoda biograficzna
5.4.2. Analiza tekstów (dzienniki, pamiętniki, wywiady rzeki, autobiografie)
5.4.3. Wywiad narracyjny
5.5. Organizacja badań
Rozdział 6
Jak ustalano linie życia i doświadczenia krystalizujące nieżyjących wybitnych matematyków i współczesnych znaczących matematyków, doktorów i doktorantów oraz laureatów olimpiad matematycznych
Rozdział 7
Wybrane linie życia badanych matematyków z uwzględnieniem doświadczeń krystalizujących mających wpływ na ich sukcesy naukowe
7.1. Grupa wybitnych matematyków, którzy rozwijali swoją działalność naukową w czasach wojennych, czasami nawet do lat 80.; ich linie życia oraz doświadczenia krystalizujące
7.1.1. Hugo Dyonizy Steinhaus (ur. 14.01.1887 w Jaśle, zm. 25.02.1972 we Wrocławiu)
7.1.2. Stanisław Mieczysław Mazur (ur. 1.01.1905 we Lwowie, zm. 5.11.1981 w Warszawie)
7.2. Grupa współczesnych wybitnych matematyków, ich linie życia oraz doświadczenia krystalizujące
7.2.1. Zbigniew Semadeni (ur. 1.03.1934 w Warszawie)
7.2.2. Andrzej Schinzel (ur. 5.04.1937 w Sandomierzu, zm. 21.08.2021 w Konstancinie-Jeziornie)
7.3. Grupa wybitnych doktorów i doktorantów wydziałów matematycznych, ich linie życia oraz doświadczenia krystalizujące
7.3.1. α (ur. 1989 we Włocławku)
7.3.2. β (ur. 1988 w Warszawie)
7.4. Grupa laureatów olimpiad matematycznych, ich linie życia oraz doświadczenia krystalizujące
7.4.1. Γ (ur. 1996 w Warszawie)
7.4.2. Δ (ur. 1997)
Rozdział 8
Najważniejsze doświadczenia krystalizujące rozwój uzdolnień matematycznych i osiągnięcia naukowe wybitnych matematyków oraz uzdolnionej matematycznie młodzieży
8.1. Osoby wspierające rozwój uzdolnień matematycznych
8.1.1. Rodzice i dziadkowie
8.1.2. Rodzeństwo
8.1.3. Dzieci
8.1.4. Przyjaciele i autorytety naukowe
8.1.5. Nauczyciele szkolni
8.1.6. Nauczyciele akademiccy (mistrz – uczeń)
8.2. Sukcesy w szkolnej i pozaszkolnej działalności matematycznej oraz na studiach doktoranckich, dokonania naukowe w dziedzinie matematyki
8.2.1. Olimpiady matematyczne jako ważne wydarzenie w rozwoju uzdolnień
8.2.2. Inne konkursy, nagrody i stopnie motywatorem w dalszej działalności naukowej
8.3. Książki, podręczniki jako inspiracje i źródła wiedzy
8.3.1. Książki
8.3.2. Podręczniki
8.4. Szkolne i akademickie warunki rozwijania uzdolnień matematycznych
8.5. Wydarzenia losowe mające wpływ na kształtowanie się zainteresowań matematyką
8.6. Wyjazdy i stypendia zagraniczne rozszerzające możliwości naukowe
8.7. Inne
Rozdział 9
Kierunki interpretacji wyników badań oraz formułowanych uogólnień i wniosków
9.1. Modele rozwoju umysłowego człowieka próbą wyznaczania optymalnego czasu dla kształtowania się naukowej działalności matematycznej
9.1.1. Dlaczego ważny jest czas rozpoczęcia działalności naukowej w dziedzinie matematyki?
9.2. Dążenie do elegancji w działalności matematycznej
Rozdział 10
Ważniejsze zmiany w poglądach na kształtowanie się karier naukowych wybitnych matematyków w okresie ostatnich 80 lat
10.1. Stopniowe zanikanie potrzeby relacji mistrz i uczeń w kształtowaniu się karier naukowych
10.2. Pojmowanie własnego rozwoju naukowego przez współczesnych młodych, uzdolnionych matematyków. Na podstawie ich wypowiedzi i analizy losów naukowych
10.3. Zjawisko i konsekwencje przedłużania się czasu budowania kariery naukowej. Malejąca atrakcyjność pracy naukowej na uczelniach
Aneks
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów