Jak działa psychoterapia? Na czym polega proces zmian zachodzących w wyniku oddziaływań psychoterapeutycznych? Jakie czynniki występujące w toku psychoterapii sprawiają, że jest ona skuteczna? Nowe, rozszerzone i uaktualnione wydanie cenionego podręcznika wprowadzającego w zagadnienia psychoterapii. Treść książki jest podporządkowana nadrzędnemu celowi, tzn. wykorzystaniu istniejących teorii psychoterapii, wyników badań nad psychoterapią i doświadczeń klinicznych do doskonalenia praktyki psychoterapeutycznej stosowanej w leczeniu zaburzeń psychicznych. Podręcznik: * przystępnie omawia najważniejsze elementy procesu psychoterapii, wspólne dla głównych jej kierunków; * w jasny i czytelny sposób przedstawia aktualną wiedzę na temat tej ostatnio dynamicznie rozwijającej się dyscypliny; * zwięźle prezentuje dotychczasowe próby integracji różnych szkół psychoterapeutycznych; * zawiera nowe treści ilustrujące: obecny stan rozwoju poszczególnych teorii psychoterapeutycznych, wyniki najnowszych badań nad skutecznością psychoterapii, czynniki procesu psychoterapii pozytywnie wpływające na jej efekty; * wskazuje sposoby doskonalenia praktyki psychoterapeutycznej stosowanej w leczeniu zaburzeń psychicznych. Autor, znany polski specjalista w zakresie psychoterapii, omówił specyfikę zmian zachodzących w procesie psychoterapii oraz zaprezentował dyskusję o znaczeniu badań empirycznych dla praktyki klinicznej. Uaktualnił także treści zawarte we wszystkich pozostałych rozdziałach, zapewniając studentom aktualną wiedzę na temat stanu i rozwoju tej dyscypliny wiedzy. Podręcznik omawia, zagadnienie tzw. czynników leczących w psychoterapii. Przedstawia najważniejsze kontrowersje w pojmowaniu psychoterapii, poszczególne sposoby osiągania zmian w jej procesie, a także różnorodne formy ich wykorzystywania, analizując osobno rodzaje zmian, jakie mogą być wynikiem psychoterapii. Pozycja przeznaczona dla studentów psychologii, słuchaczy studiów przed- i podyplomowych oraz szkoleń specjalizacyjnych w zakresie psychoterapii. Przydatna psychoterapeutom w doskonaleniu ich pracy klinicznej.