Erving Goffman (1922-1982) zalicza się do niekonwencjonalnych klasyków amerykańskiej socjologii. Mniej zainteresowany teoriami systemów i badaniami ilościowymi, preferował obserwację uczestniczącą. Najbardziej znane jego dzieło ?Człowiek w teatrze życia codziennego? (1959) należy do światowego kanonu badań socjologicznych. Jest w tej książce tyleż frapujących szczegółów co metodycznych analiz, służących także opisowi obyczajowości. Na podstawie przeróżnych źródeł ? od anonsów reklamowych po podręczniki dobrego wychowania ? autor rozważa ?teatralny? charakter ludzkich zachowań społecznych. Uświadamia nam ich mechanizmy, z których na ogół nie zdajemy sobie sprawy: prezentujemy siebie za pomocą ?fasady? w pewnych ?dekoracjach?, wycofujemy się za ?kulisy?. ?Fasad?, masek mamy wiele w zależności od ?sytuacji?. Wszyscy jesteśmy aktorami, wszyscy też widzami, ale jak przekonuje zebrany przez Goffmana materiał, nie musimy mieć z tego powodu wyrzutów sumienia, bo taka ?gra?, taka ?interakcja symboliczna? są wprost niezbędne do właściwego funkcjonowania społeczeństwa.