Czeska kinematografia bez wątpienia należy do jednej z najbardziej twórczych i utytułowanych szkół filmu europejskiego. Równie interesująca, choć może nie tak znana, jest czeska myśl filmowa. Antologia pod redakcją Andrzeja Gwoździa obejmuje całość refleksji teoretycznej nad filmem naszych południowych sąsiadów, od jego początków do XXI wieku. Zawiera blisko siedemdziesiąt tekstów autorów reprezentujących najrozmaitsze formacje sztuki i myśli humanistycznej – pisarzy (Čapek), teoretyków sztuki (Teige), literaturoznawców i językoznawców (Mukařovsky, Jakobson). Najstarszy tekst, autorstwa Vaclava Tillego, pochodzi z roku 1908, najnowsze zaś są niemal rówieśnikami tego tomu. Jakkolwiek polski czytelnik z pewnością zetknął się już z myślą filmową zrodzoną w ojczyźnie Formana, Menzla i Sveraka, to dopiero niniejszy wybór uświadomi mu całe bogactwo i różnorodność dyskursu teoretycznofilmowego w Czechach w ciągu całego wieku kina.