W książce znajduje się kilkadziesiąt fotografii przedstawiających sytuacje z życia codziennego, które wymagają od nas pewnej reakcji, np. wykonania konkretnej czynności lub powstrzymania się od zrobienia czegoś, rozpoznania i wyrażenia swoich uczuć, określonego zachowania w relacjach z innymi czy dostosowania się do społecznie przyjętych norm i wartości. Do każdego zdjęcia opracowano pytania o różnym stopniu trudności, które dorosłemu (nauczycielowi, terapeucie, rodzicowi) mogą ułatwić rozmowę z uczniem na temat przedstawionych sytuacji.
Prosta forma tej publikacji nadaje jej charakter uniwersalnej pomocy edukacyjno-terapeutycznej, do wykorzystania zarówno w pracy z dziećmi, które dopiero poznają świat, jak i z uczniami podczas zajęć wychowawczych w szkole czy w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną, np. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dziecko, pracując z publikacją, uczy się:
1 – nazywania osób, miejsc, czynności i przedmiotów oraz ich cech;
2 – rozpoznawania własnych emocji i sposobów radzenia sobie z nimi;
3 – rozumienia emocji i potrzeb innych oraz postrzegania rzeczywistości z cudzej perspektywy;
4 – myślenia przyczynowo - skutkowego, analizowania różnych możliwości rozwiązań;
5 – wiary we własne możliwości i słuchania swojej intuicji.