Rozdział 1. Pojęcia, problemy badawcze, teren i metoda / 17Pogranicze, etniczność, wielokulturowość / 17Koncepcja kultury w kontekście pogranicza etniczno-kulturowego / 18Koncepcja etniczności w kontekście kulturowej odrębności grup etnicznych / 21Wielokulturowość obszarów pogranicza / 30Antropologia pogranicza / 37Tło społeczno-historyczne badanego terenu / 40Mityzacja rzeczywistości pogranicza / 40Wiadomości o miejscowościach / 46O metodzie pracy terenowej / 51Nawiązywanie ludzkich relacji / 53Rozmowa / 56Technologiczne ekstensje / 57 Rozdział 2. Cmentarz i formy pamięci. O dynamice wyznaniowych granic / 63Byliby groby, to by i pomnili, a tak, czyli o materii pamięci / 67Granice cmentarza granice społeczności? / 67Pamięć zbiorowa / 74Indywidualizacja pamięci / 81Jednakowo, tylko my po swojemu i oni po swojemu, czyli o względności różnic / 86Praktycyzm i metafizyka: tradycje kościoła zachodniego i wschodniego / 87Wspólnota strukturalna wspólnota religijna / 99Śmierć chłopska / 102Wyznanie jako cecha rodzinna / 112Asymetria prestiżu: wsie katolickie versus wsie prawosławne / 115Równorzędność wyznań wsie mieszane / 123Odmienność terenu polskiego i białoruskiego / 126i po co tu rozdzielać?, czyli o unieważnianiu granic / 133O rodzinnej strukturze cmentarza / 134Zasady grzebania przekraczanie granic / 136Dialog cyrylicy z łacinką / 145Dwuimienność, podwójność / 157Wnioski / 161 Rozdział 3. Wspólnota stołu. O integracyjnych właściwościach pożywienia / 163Jedzenie jako temat badawczy / 163Różnicujące i integrujące właściwości pożywienia / 174Jedzenie jako temat rozmów i element etnograficznego doświadczenia / 183Jedzenie jako komponent chłopskiego losu / 187Związki z chłopskim etosem / 188Ziemia żywicielka / 188Etyka pracy na roli / 192Minimalizm konsumpcyjny / 194Kultura biedy / 198Rodzina wspólnota dzielenia się / 199Doświadczenie głodu pamięć smaku / 201Jedzenie jako metonimia życia / 205Powszednie i świąteczne / 207Cykl świąteczny a jakość diety / 207Kanonizacja jedzenia / 212Kres kultury chłopskiej? / 216Sztuka gotowania / 216Przerwanie tradycji / 222Jedzenie jako materialny znak więzi społecznych / 226Krąg rodzinny i sfera domowa / 226Gospodarstwo / 229Semantyka chleba / 234Wspólnota rodzinno-sąsiedzka / 237Dary z pożywienia / 237Uroczystości rodzinne i zabawy składkowe: model konsumpcji obfitej / 239Darzenie się podtrzymywanie więzi / 243Pomoc sąsiedzka poczęstunek i wódka / 246Podziały i granice szlachta i chłopi / 250Jedzenie a różnice wyznaniowe / 254Pokarmy świątynne i obrzędowość wiejska / 255Wódka i kapłański autorytet / 263Podwójność czasu pierwsze i drugie święta / 265Rodziny mieszane rozmycie granic / 268Wnioski / 271 Zakończenie. Przechodniość, sytuacyjność i stopniowalność pogranicza/ 275Cytowani rozmówcy / 281Bibliografia / 287Summary / 301Indeks osobowy / 305