Niniejsza książka, której tematyka koncentruje się na religii, historii i sztuce, jest drugim tomem serii pt. Cielesność w kulturze Japonii. W części pierwszej zebrano artykuły o tematyce religijnej, między innymi o podejściu do ciała i duchowości w shintō, rodzimej religii Japonii. o tańcach kagura w obrzędowości shugendō, czyli drogi górskiej ascezy, o Shikoku henro, czyli pielgrzymce po osiemdziesięciu ośmiu sanktuariach wyspy Sikoku, o fenomenie praktyki sokushinbutsu, „buddy w obecnym ciele”, w świetle podstawowych założeń tradycyjnej medycyny chińskiej oraz o roli ciała w praktyce religijnej w ujęciu mistrza zen Dōgena, założyciela szkoły sōtō. W części drugiej przedstawiono artykuły o tematyce historycznej i związanej ze sztuką japońską, między innymi dotyczące problemu ciała cesarza Meiji (1852-1912, na tronie: 1867-1912) jako konstruktu kulturowego, japońskich zapasów sumō, podejścia do ciała i cielesności w sztuce drzeworytniczej ukiyoe, aktu w nowoczesnym malarstwie japońskim oraz nurtu erotic grotesque nonsense w japońskiej sztuce erotycznej.