Malarz nie liczył się z prawami sztuki, która nie chciała przyjąć za temat tego, bez czego on, artystabliski naturze, nie wyobrażał sobie twórczości: chciał obrazu przyrody w prostym spojrzeniu człowieka ziemi, chciał realizmu wiatru, wody, lotu jastrzębia... Chełmoński był krytykowany, zarzucano mu, że jest ordynarny, bo namalował brudne stopy chłopki w Babim lecie. On jednak stanowczo i pewnie wykuwał realistyczną estetykę, w czym pomagał mu jego artystyczny temperament.
Wielcy malarze- Od Caravaggio do Rembrandta , Van Gogha do Rafaela, Leonardo do Gauguina wzbogacone o trzy polskie wielkie nazwiska Wyspiański, Matejko , Chełmoński: najpiękniejsze rozdziały w historii sztuki, w serii tomów do czytania, przeglądania, podziwiania i zbierania.
Seria oferuje czytelnikom niezwykłą podróż w towarzystwie wielkich artystów. Ich życie przedstawione jest w sposób jasny, bezpośredni - opisuje Wspaniałe obrazy i omówienie wszystkich głównych prac każdego artysty tworzą prywatna bibliotekę i galerie sztuki zawierające wszystkie arcydzieła historii sztuki.