Spis treści Podziękowania - 11 O autorze - 13 Wprowadzenie - 15 Część I: Zgłębianie Blendera 3D - 21 Rozdział 1. Konfigurowanie środowiska pracy - 23 * Ustawianie opcji Blendera - 23 o Preferencje użytkownika - 24 o Inne opcje - 37 * Usprawnianie metod pracy - 37 o Sterowanie widokiem - 37 o Grupowanie i zaznaczanie - 38 o Manipulowanie obiektami - 43 * Nadążanie za interfejsem Blendera - 46 o Spodziewane zmiany - 47 o Nowy kod zdarzeń w wersji 2.5 - 47 o Ewolucja interfejsu - 48 * Podsumowanie - 52 Rozdział 2. Rzeźbienie i tworzenie nowej topologii obiektu - 53 * Rzeźbienie w Blenderze - 53 o Modelowanie w wielopoziomowej rozdzielczości - 54 o Rzeźbienie głowy dziecka - 58 * Funkcja Retopo - 81 * Wypalanie mapy normalnych - 90 * Podsumowanie - 96 Rozdział 3. Zwiększanie realizmu scen za pomocą odpowiednich tekstur i materiałów - 97 * Tworzenie tekstur UV przy użyciu Blendera i GIMP-a - 97 o Tekstury i ich mapowanie - 98 o Mapowanie UV - 98 o Teksturowanie komina lokomotywy - 100 * Wygładzanie szwów przez wypalanie tekstur - 114 * Osiąganie realizmu dzięki węzłom materiałowym - 125 * Podsumowanie - 134 Rozdział 4. Komponowanie wideoklipów przy użyciu węzłów - 135 * Tworzenie maski green screen za pomocą węzłów - 135 o Nagrania wideo typu green screen - 136 o Praca z węzłami kompozycyjnymi - 136 * Maskowanie niepożądanych elementów - 144 o Animowanie maski elementów niepożądanych - 152 o Stosowanie warstw renderingu i węzłów - 156 o Maskowanie niepożądanych elementów postaci - 160 o Grupowanie węzłów - 163 o Nakładki alfa i premultiplikacja - 165 * Usuwanie zabarwień i czyszczenie wideoklipu - 168 o Manipulowanie kanałami koloru - 168 o Wykańczanie maski - 170 o Wyłączanie węzłów - 173 o Pogłębianie wiedzy o komponowaniu - 173 * Podsumowanie - 173 Rozdział 5. Edytor wideo - VSE - 175 * Obsługa edytora sekwencji wideo - 175 o Importowanie filmów i sekwencji obrazów - 178 o Ustalanie szybkości odtwarzania - 180 o Manipulowanie ścieżkami sekwencji wideo - 182 o Edytowanie dźwięku - 185 o Obsługa znaczników - 188 o Inne tryby wyświetlania w VSE - 189 * Tworzenie przejść i komponowanie w VSE - 191 o Nakładki alfa - 191 o Zanikania i przejścia - 192 o Zanikanie do czerni - 195 o Transformacje - 196 o Inne efekty - 197 o Korzystanie z modułów dodatkowych - 197 o Metaścieżki - 199 * Trójwymiarowe sceny Blendera w VSE - 199 o Dodawanie napisów do sekwencji wideo - 199 o Dodawanie kompozycji scen - 205 o Renderowanie sekwencji - 205 * Podsumowanie - 207 Część II: Zgłębianie Pythona - 209 Rozdział 6. Python dla niecierpliwych - 211 * Wprowadzenie do Pythona - 211 o Czym jest Python? - 211 o Dlaczego Python? - 213 o Inne źródła wiedzy - 214 * Środowisko programistyczne Pythona - 216 o Pozyskiwanie Pythona - 217 o Używanie wiersza poleceń - 217 o Posługiwanie się edytorem IDLE - 219 o Uruchamianie skryptów - 219 o Używanie Pythona w środowisku Blendera - 220 * Składnia języka Python - 221 o Typy i struktury danych - 221 o Sterowanie przebiegiem programu - 227 o Funkcje - 228 o Klasy i programowanie zorientowane obiektowo - 230 o Polecenie dir- - 231 o Moduły - 231 * Podsumowanie - 232 Rozdział 7. Skrypty Pythona w Blenderze - 233 * Edytowanie i uruchamianie skryptów w Blenderze - 233 o Edytor tekstu w Blenderze - 233 o Formatowanie skryptów i stosowanie szablonów - 235 o Okno skryptów - 236 * Wprowadzenie do API Blendera - 237 * Tworzenie skryptu interaktywnego - 239 o Manipulowanie siatkami, obiektami i krzywymi IPO - 239 o Budowanie interfejsu - 249 o Składanie wszystkiego w całość - 257 * Podsumowanie - 258 Rozdział 8. Wąż o wielu głowach, czyli inne zastosowania Pythona w Blenderze - 261 * Usprawnianie Blendera za pomocą Pythona - 261 * Sterowniki pythonowe - 262 * Węzły pythonowe - 265 * Więzy pythonowe - 270 * Łącza skryptowe i łącza typu space handler - 278 o Wykonywanie skryptów \"w locie\" za pomocą łączy skryptowych - 278 o Interaktywność w oknie widokowym - 283 * Podsumowanie - 290 Część III: Zgłębianie blenderowego silnika gier - 293 Rozdział 9. Przygotowywanie scen dla silnika gier - 295 * Przygotowywanie elementów sceny dla silnika gier - 295 o Modelowanie prostej postaci - 296 o Malowanie tekstury - 304 o Rigowanie i animowanie postaci - 308 * Przygotowanie środowiska gry - 318 o Tworzenie prostego skyboksu - 318 o Tworzenie prostego labiryntu - 326 * Ciąg dalszy poznawania środowiska BGE - 332 o Umieszczanie obiektów w świecie gry - 332 o Ustawianie opcji materiału - 334 o Oświetlenie w silniku gier - 335 o Malowanie efektów świetlnych - 336 * Podsumowanie - 337 Rozdział 10. Uruchamianie silnika gier - 339 * Posługiwanie się blokami logicznymi - 339 o Wprowadzenie do systemu bloków logicznych - 340 o Ustawianie kamery - 349 * Właściwości, komunikaty i stany - 350 o Wprowadzanie do gry złych charakterów - 350 o Zbieranie skarbów i gromadzenie punktów - 356 * Tworzenie efektów specjalnych za pomocą tekstur - 360 o Tworzenie tekstu dynamicznego - 360 o Tworzenie animowanych tekstur - 364 * Praca z dźwiękiem w BGE - 369 * Podsumowanie - 371 Rozdział 11. Łączenie potęgi Pythona z możliwościami silnika gier - 373 * Od bloków logicznych do Pythona - 373 o Sterowanie postacią za pomocą Pythona - 374 * Potęga Pythona na usługach BGE - 378 o Tworzenie maszyny teleportacyjnej przy użyciu Pythona - 378 o Tworzenie ekranu logowania - 383 o Obsługa okien widokowych - 391 o Obsługa dźwięku przy użyciu Pythona - 394 * Inne źródła wiedzy - 397 * Podsumowanie - 398 Dodatki - 399 Dodatek A: Rozwiązania - 401 * Rozdział 1. Konfigurowanie środowiska pracy - 401 * Rozdział 2. Rzeźbienie i tworzenie nowej topologii obiektu - 402 * Rozdział 3. Zwiększanie realizmu scen za pomocą odpowiednich tekstur i materiałów - 404 * Rozdział 4. Komponowanie wideoklipów przy użyciu węzłów - 405 * Rozdział 5. Edytor wideo - VSE - 406 * Rozdział 6. Python dla niecierpliwych - 407 * Rozdział 7. Skrypty Pythona w Blenderze - 408 * Rozdział 8. Wąż o wielu głowach, czyli inne zastosowania Pythona w Blenderze - 409 * Rozdział 9. Przygotowywanie scen dla silnika gier - 411 * Rozdział 10. Uruchamianie silnika gier - 411 * Rozdział 11. Łączenie potęgi Pythona z możliwościami silnika gier - 413 Dodatek B: Hierarchie modułów i klas pythonowego API Blendera - 415 * Hierarchia modułów - 415 * Hierarchia klas - 417 Dodatek C: Ewolucja interfejsu użytkownika programu Blender - 421 * Ewolucja interfejsu Blendera - 421 o Analiza - 422 o Zalety - 423 o Wady - 427 o Cele projektowe - 430 o Właściwości - 431 o Narzędzia - 437 o Zależność od kontekstu - 439 o Edycja wielu obiektów - 441 o Informacje zwrotne - 441 o Metoda \"przeciągnij i upuść\" - 442 o Projekt graficzny - 442 o Podsumowanie - 445 Dodatek D: Informacje o płycie dołączonej do książki - 447 * Zawartość płyty CD - 447 o Pliki do rozdziałów - 447 o Program Blender 2.48 - 447 o Program GIMP - 448 * Wymagania systemowe - 448 * Korzystanie z CD - 448 * Rozwiązywanie problemów - 449 Skorowidz - 451 Wyjdź poza standardową wiedzę i poznaj sekretne możliwości Blendera * Jak stosować sprytne metody szybkiego zaznaczania czy grupowania elementów 3D i manipulowania nimi? * Jak komponować wideoklipy przy użyciu węzłów? * Jak tworzyć efekty specjalne za pomocą tekstur? Blenderem jako narzędziem do wizualizacji obiektów architektonicznych czy symulowania zjawisk fizycznych powszechnie posługują się studenci, naukowcy, artyści i graficy. Wciąż jednak drzemie w nim niesamowity, niewykorzystany potencjał. Jeżeli chcesz poznać jego możliwości i profesjonalnie używać wszystkich, nawet mało znanych narzędzi, by osiągnąć wysoki stopień wtajemniczenia w dziedzinie tworzenia animacji, powinieneś skorzystać właśnie z tej książki! Znajdziesz tu szczegółowe opisy nietypowych funkcji Blendera oraz informacje na temat metod efektywnej pracy z programem. Książka \"Blender. Mistrzowskie animacje 3D\" poprowadzi Cię krok po kroku przez zaawansowane techniki modelowania, teksturowania, pisania skryptów i generowania efektów specjalnych za pomocą mistrzowskich narzędzi Blendera. Dowiesz się między innymi, jak profesjonalnie przygotować sceny do silnika gier i jak w tym środowisku używać Pythona. Podczas lektury poznasz także tajniki rzeźbienia, komponowania i edycji wideo. Korzystając z zawartych tu wskazówek, osiągniesz nieprzeciętne efekty w tworzeniu trójwymiarowych animacji! * Ustawianie opcji Blendera * Usprawnianie metod pracy * Manipulowanie obiektami * Modelowanie w wielopoziomowej rozdzielczości * Funkcja Retopo * Tekstury i ich mapowanie * Animowanie maski elementów niepożądanych * Środowisko programistyczne Pythona * Skrypty Pythona w Blenderze * Manipulowanie siatkami, obiektami i krzywymi IPO * Przygotowywanie scen dla silnika gier Sięgnij po mistrzowską wiedzę i twórz porywające animacje 3D