Książka jest kontynuacją poprzednich publikacji, które zawierały zadania i problemy z Konkursów Matematycznych im. Prof. Jana Marszała oraz inne zadania treningowe dla uczniów o zainteresowaniach matematycznych. Jest zbiorem zadań problemowych o różnym stopniu trudności, ale podanych w przypadkowej kolejności po to, aby czytelnik sam mógł dokonywać wyboru zadania, bez jakiejkolwiek autorskiej sugestii. Zawiera krótkie wskazówki dydaktyczne, które początkujących matematyków na pewno zachęcą do aktywnego poszukiwania różnych dróg rozwiązań matematycznych problemów, a weteranom pozwolą wzbogacić swój matematyczny warsztat. Ponadto zaletą tego zbioru powinna być wprowadzona klasyfikacja zadań oraz ich różnorodność. Walorem książki jest także to, że wszystkie zadania można rozwiązać, bazując na szkolnej wiedzy. W podpowiedziach, z których rozwiązujący nie musi korzystać, znajdują się wskazówki aktywizujące go do odkrywania obszarów wiedzy niezbędnej do rozwiązania postawionego problemu. Książka jest adresowana do wszystkich uczniów szkół średnich, gimnazjalnych, a nawet uzdolnionej młodzieży szkół podstawowych. W procesie rozwiązywania zadań zachęcam do ćwiczenia myślenia dywergencyjnego, zwanego także myśleniem rozbieżnym, które występuje właśnie w sytuacjach problemowych. Zadania takie mają potencjalnie wiele możliwych dróg rozwiązań. W takim przypadku rozwiązujący powinien otwierać się na różne obszary wiedzy, które nie zawsze muszą mu się kojarzyć z rozwiązywanym problemem. Takie myślenie gwarantuje wzrost matematycznej aktywności oraz skuteczne poszukiwanie rozwiązania zadania o podwyższonym stopniu trudności. Publikacja zawiera także wiele zagadnień być może znanych, które można rozwiązać przez myślenie konwergencyjne, zwane inaczej myśleniem zbieżnym. Przejawia się ono w zadaniach z jedynym, znanym rozwiązującemu, sposobem rozwiązania. Zbiór zawiera zadania zapożyczone oraz problemy autorskie z różnych działów matematyki.